Flere menupunkter

Hvad foregår der omkring Embody Safety lige for tiden?

Studerende, der har gennemgået 1. semester på BJ & BS uddannelsen, er netop taget ud og sejle deres første praktikperiode her i slutningen af juni måned. Med sig i bagagen har de alle fået den helt særlige EMBODY SAFETY opgave, som alle SIMAC studerende får til deres første praktikperiode. BM uddannelsen skal først i praktik senere, og får opgaven stillet lige inden de tager ud i praktik.

Opgaven kræver, at de studerende gennemgår en arbejdsopgave mens de er i praktik, som de beskriver i detaljer. Videre, skal de alle forbi skibets sikkerhedsorganisation og også helst deltage i mindst et møde der. De studerende fra BM uddannelsen, som skal i landpraktik kommer tilsvarende igennem arbejdsmiljøorganisationen.

De studerende skal også forholde sig til, hvad der skal ske, hvis en opgave er tæt på at gå galt ……….. eller hvis går galt.

På den måde er intentionen, at de studerende får arbejdet med de ting, som de har lært på 1. semester indenfor de ting der omhandler et godt og sund arbejdsmiljø.

Opgaven stilles ved siden af uddannelsesbogen, netop fordi SIMAC har fokus på den opdragende rolle der ligger i at være uddannelsesinstitution.

Erfaringen viser, at de studerende er gode ambassadører for arbejdsmiljøet. De går til opgaven med stor ildhu, og de rapporter, der sendes hjem er super gode. De studerende viser et godt engagement.  Heldigvis er både skibe og landpraktiksteder med på, at opgaven skal laves, så der bliver ikke skjult ting der sker ligesom de studerende får spændende opgaver, hvor de selv skal medvirke ved Risk assessment og udfærdigelsen af SJA eller Permit to Work.

Kun ved, at alle arbejder sammen og deler deres viden, kan vi alle blive bedre og mere sikre.

Rapporterne bliver sendt til Embody Safety, hvor de bliver læst og kommenteret. Senere bliver de også distribueret internt, så flere kan læse og eventuelt inddrage de hændelser, der bliver berettet om i undervisningen. Alle rapporter bliver brugt i anonymiseret form, vi ønsker nemlig ikke at hænge nogen ud, men vi vil rigtigt gerne lære af andre. Det er bestemt ikke kun negative ting, der bliver brugt til læring, det er også de gode eksempler der bliver inddraget i undervisningen. Heldigvis ser vi flest af de gode eksempler.